Stageplek 2

18 november 2014 - Guntur, India

Ooh de tijd gaat best snel hier, en eigenlijk heb ik geen zin om nu een blog te schrijven. Maar elke dag beleven we weer nieuwe dingen, dus ik moet toch een beetje bijblijven hè. Afgelopen week hadden we onze laatste dagen in het Ortopediatric Hospital (privé kliniek). Donderdag mochten we een operatie zien in een overheidsziekenhuis. In deze ziekenhuizen krijgen mensen gratis zorg en operaties, maar of je daar nu zo graag geopereerd wil worden...de kwaliteit is zeg maar wat je van een Indisch ziekenhuis verwacht; niet echt iets om over naar huis te schrijven. Maar dat doe ik nu lekker toch!;) Een meisje van 18 werd geopereerd aan een breuk in haar arm. Aan het begin liepen de dokters al te klungelen, de steriliteit was ver te zoeken en het ergste vond ik nog dat tijdens de operatie de verdoving uit begon te werken en het meisje het echt uitgilde van de pijn. Ze smeekte of de dokter kon ophouden, maar alles ging gewoon door. Vervolgens werd de wond lelijk gehecht en was het eindelijk voorbij. Zo kan het dus ook...na de operatie heb ik gevraagd hoe dit mogelijk was: anestetica is simpel weg duur, dus bezuinigen ze erop. Hm, dit was niet zo'n leuke ervaring, maar wel realiteit.

Om even wat anders te doen dan alleen stage en in ons appartement zitten, hebben we een yoga cursus gedaan. Dat was leuk om een keer te doen, maar niet echt mijn ding, haha. Die 'positieve energie' en de 'zon' komen niet in mij naar boven als ik krampachtig met mijn benen in m'n nek zit. Laat mij maar lekker volleyballen! Na deze cursus van drie dagen wilde de krant ons interviewen en werd er na de training gelijk een microfoon onder de neus gedrukt, haha. Wij blanken trekken klanten voor de yogatraining. Gekke mensen hier.

Maandag zijn we voor het eerst naar stage plek nummer 2 geweest. Het is een gezondheidscentrum in het landelijk gebied. Het is allemaal klein en wat onhygiënisch, maar er zijn wel hele aardige mensen. Er zijn 2 dokters die maar liefst 60.000 mensen onder hun hoede hebben samen. Best pittig! Maandag heb ik voor het eerst in mijn leven een bevalling mogen zien, 2 zelfs! Heel bijzonder om te mogen zien en ook bizar  hoe het eraan toe gaat! Er is maar 1 bed in de verloskunde kamer. Terwijl er een mevrouw aan het bevallen was (in het donker want de stroom was uitgevallen), zat mevrouw nummer 2 op de gang al te puffen en te wachten tot het bed vrij was. Lopende band! Toen kindje nummer 1 geboren was, werd het kind in een bak op de grond gezet en snel de tafel schoongemaakt zodat de volgende kon bevallen. Niemand keek naar het pas geboren kindje om. De moeder moest na het bevallen van de tafel afstappen en ruimte maken voor de volgende. Terwijl de tweede dame aan het bevallen was, lag dat kindje nog steeds in een voederbak op de grond, niemand gaf er aandacht aan. De tweede bevalling ging mega snel. Eerst moesten we schuilen voor rondvliegend vruchtwater en binnen no time was er weer een mooi meisje op deze wereld gezet. Wauwie, indrukwekkend! Ook hebben we 2 sterilisaties gezien, ook weer vrouwen. De mannen hebben een makkie hier!

Vandaag zijn we naar een basisschool geweest in het landelijk gebied. We werden verrast door al die kinderen die om ons heen kwamen staan binnen no time en die ons allemaal heel interessant en leuk vonden. Nogal overdonderd zei de leraar ons dat we ze nu iets moesten leren, over hygiene of iets. Uuh, okee, haha hadden ze wel even mogen zeggen, maar we hebben geïmproviseerd. Daarna hebben we heel veel gezongen met de kids, handtekeningen uitgedeeld (jaa ja) en foto's gemaakt. Gaaf om te zien dat deze kinderen (die echt heel arm zijn) liedjes leren dat ze naar school willen en niet willen werken op het land, en dat meisjes en jongens gelijk zijn. Jongens zijn hier veel meer gewild dan meisjes, meisjes zijn ook veel vaker ondervoed dan jongetjes. Het was een hele leuke dag vandaag. Ik hoop dat we veel mogen zien en leren op deze stageplek.

Tot zover weer mijn reisverslag!

Groetjes!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Roëlle:
    18 november 2014
    Heeeey Dorieke! Long time no talk, maar wat leuk dat je stage loopt! Vette verhalen ook, en grappig dat yoga niks voor jou is :-)
    Heel veel plezier tijdens je stage. Stay safe!
    Liefs,
    Roëlle
  2. Judith:
    Heei Doortje
    Echt weer een superleuk verhaal
    Klinkt indrukwekkend... pff. Ik ga later niet in Indiä bevallen. haha
    DIkke kus Juud
  3. Wilda van den bos:
    18 november 2014
    Hoi dorieke , nou als ik dit allemaal lees, ben ik blij dat ik in Nederland woon , al die verhalen over die operatie's en bevallingen ha ha , maar wel gaaf om het allemaal mee te maken. Succes met je volgende opdracht.
    Liefs van steven en wilda
  4. Marieke Malestein:
    18 november 2014
    Wauw Dorieke, wat maak jij een hoop mee!!
    En zo te horen geniet je er enorm van. Geniet van de aankomende tijd en blijf die blog updaten! Ik lees het met plezier! :)
  5. Judith:
    Ha Doriek!!

Zozo wat een bizarre verhalen echt wel heftig, maar ook maar goed om te zien dat we eigenlijk heel erg verwent zijn hier in Nederland.

Wat schrijf jij je blog super leuk! Net of ik naast je loop als ik dit allemaal lees!! En blijf maar lekker volleyballen hoor, ben je vast veel beter in!

En de tijd gaat zeker snel, gelukkig. Al bijna drie weken weg! K ben benieuwd naar je volgende verhaal.

Dikke kus en knuffel
    Juut :)
  6. Gerina v/ d groep:
    21 november 2014
    Hee Dorieke!

Wat bijzonder wat je allemaal daar meemaakt. En zo leuk om je blog te lezen

Liefs van ons