Week 4

26 november 2014 - Guntur, India

En weer zijn we een week verder. Morgen zijn we alweer een maand van huis, gaat echt snel! Maar dat is denk ik een goed teken. Het afgelopen weekend zijn we naar Hyderabad geweest, een grote drukke stad met zo'n 3,6 miljoen inwoners (bron: vriendlief Edwin), die ik volgens mij allemaal heb gezien. Michelle en ik zijn donderdag nacht met de zogenaamde 'sleepers' bus naar Hyderabad gereisd. Op aanraden van de overbezorgde Emmanuel was het veilig om te doen, en handig om in de nacht te reizen, aangezien het 7 uur rijden was. In de bus had je hutjes met stapelbedden waar je dus kon slapen tijdens de rit. Al moest ik me af en toe wel flink vasthouden om niet uit mn stapelbedje te bikken en bij mijn buurman in bed te belanden. Toen we om 5:00 uur wakker gemaakt werden omdat we er waren, heb ik met mijn slaaphoofd in alle haast mijn telefoon en mp3 laten liggen in mijn bed.. Nou daar krijg je wel een ochtendhumeur van. Maarja, er zijn ergere dingen op de wereld. Nu heb ik in ieder geval echt een goede reden om een nieuwe telefoon te kopen. Maar goed, we zijn weer een ervaring rijker!

In Hyderabad hebben we eens even flink de toerist uit gehangen. Zonnebril op, camera mee en shoppen maar. We zijn naar de bangle market geweest waar het goud zag van alle armbanden, shiny sari's en zwart zag van de vele boerka's. Ook hebben we de Charminar bezocht, het Calconda Fort, de Paigah Tombs en het Health museum. Erg leuk allemaal! Als we van iedereen die met ons op de foto wilde 10 roepie hadden gevraagd, waren we aardig rijk geweest. Zaterdag avond hadden we in een barbecue restaurant afgesproken met drie meiden uit onze klas die stage lopen in Hyderabad. Naast het feit dat het eten super lekker was en we ons tonnetje rond hebben gegeten, was het ook echt super leuk om alle verhalen te horen van de andere meiden. Daarna zijn Michelle, Roni, Eefje en ik nog naar een of andere luxe club geweest en hebben we veel gedanst en gelachen (en veel te dure cocktails gedronken). Echt een top avond, was ik echt even aan toe! Ik was blij om te zien dat er ook nog jonge Indiërs zijn die van uitgaan houden en niet alleen maar in jurken en boerka's lopen. Fieuw!

Zondag middag zijn we weer teruggereisd naar Guntur, met een omweg omdat ons bij het loket de verkeerde bustijden waren verteld. Maar gelukkig, ook zonder navigatie of 9292ov hebben we onze bestemming bereikt!

Afgelopen dinsdag mochten Michelle en ik helpen met een bevalling op stage. We mochten bijv. de ontsluiting voelen, wat eigenlijk, heel vreemd maar interessant was! En ook heb ik weer een woordje Telegu geleerd, namelijk 'moeku'(!), wat 'persen' betekent. Eigenlijk is dat het enige woord Telegu wat ik überhaupt onthouden kan. Voor de rest meten we veel bloeddrukken op en mogen we af en toe injecteren, wat we natuurlijk heel leuk vinden! We hebben ook allebei een eigen stethoscoop gekocht (paar euro), dus stiekem voel ik me net een dokter met mijn witte jas erbij. De stage is we leuk, maar er zijn ook heel veel momenten dat we onze tijd maar een beetje uitzitten omdat er niks te doen is. Dat is minder. De grote werkdruk die ik in de Nederlandse zorg gewend ben, is hier niet te vinden. Ik gok dat er in dit land geen overwerkte mensen zijn!

Tot en met zaterdag zijn we in dit Healthcare centre te vinden en daarna gaan we 10 dagen stagelopen in een sloppenwijk. Ben benieuwd! In elk geval gaat het hier allemaal nog steeds goed! Er worden al flinke inkopen gedaan voor pakjesavond, want natuurlijk kunnen we Sinterklaas niet overslaan hier! Beetje Hollandse cultuur moet er natuurlijk wel inblijven he(:

Tot zover weer mijn reisverslag.

Adios!

1. Jeanine:
    26 november 2014
    Hee Doriek!
    Superleuk om je verslagen te lezen. Wat een andere wereld he!? Bijzonder dat je dat meemaakt allemaal! Ook knap dat je er zo positief naar kunt kijken! :-)
    Succes met je stage! Hoe gaat het met je spaans? Lukt het wel om die saaie uurtjes te vullen? Liefs! X Jeanine
  2. Wilda van den bos:
    28 november 2014
    Hoi dorieke, wat maak je veel mee, daar in India , echt een stage om nooit te vergeten, en ja gaat best snel he, inderdaad al weer 4weken ben je weg, maar gelukkig worden we op de hoogte gehouden van je wel en wee in India .hoop dat je volgende week ook een leuke Sint feest hebt en succes met je stage, liefs vanuit Holland